Home | Modelbouw | Modelbouwartikel.

Modelbouwartikel.

De DAF atrillerietrekker.

Ditmaal een beschrijving van een uitzonderlijke automobiel: de DAF Artillerietrekker, waarvan een heel aantrekkelijk model te maken is.
Dit is een wagen die speciaal geconstrueerd is voor het trekken van geschut door oneffen terreinen, dus heuvelachtig terrein, heide, duinen, enzovoorts. De wagen heeft een zeer grote achterwieluitslag, zodat onder alle omstandigheden al de wielen op de grond blijven. De wielen, die vrij van de grond zijn gemonteerd, dienen voor als de wagen soms op hoge oneffenheden komt, de wagen niet met het chassis de grond raakt, dan helpen deze wielen een handje mee.
De voor- en achterwielen worden op een zeer speciale wijze aangedreven. Deze wagen bevat nog meer technische bijzonderheden, welke wij hier niet mogen vertellen, daar dit technische geheimen zijn waar wij voor ons model toch in wezen niets aan hebben.
Ons model is uitgerust met zes beweegbare wielen, wat op eenvoudige wijze te fabriceren is. De wagen bestaat voor ons uit een chassis, met daaraan bevestigde schommelstukken, waar aan de wielen gemonteerd zijn (de wagen bezit in werkelijkheid ook geen assen). Een eenvoudige cabine en laadbak, welke beide overdekt zijn met zeil. De laadbak is ingericht voor het vervoer van manschappen. De constructie van deze onderdelen is zeer eenvoudig gehouden, zoals u op de tekening kunt zien, zodat ik op enkele dingen na daar breedvoerig behoef over uit te weiden.
De wielnaven bestaan uit kolomschroeven welke voor ons doel op lengte worden gemaakt en met de uiteinden door de middel van de twee moertjes worden vastgezet. Het wiel kan dan vrij draaien en er is geen kans een wiel te verliezen. De achterwielen met de schommels spreken voor zichzelf op de tekening. De voorwielen zijn bevestigd aan blokjes, welke door middel van vier stevige metalen strippen met elkaar in verbinding staan. In het midden zijn deze stroken draaibaar aan een aan het chassis bevestigd blokjes gemaakt. Wij hebben nu bereikt dat de willen kunnen bewegen en toch verticaal blijven staan.
Van de cabine is niets bijzonders te vertellen. De voorruit kan van een celluloid worden gemaakt, geklemd tussen twee plaatjes triplex, voorzien van een uitgezaagd raam. Deze plaatjes vormen tevens het voorfront van de wagen.
De laadbak is ook van een speciale vorm. De wielkasten lopen in de gehele lengte door en vormen teven in de bak lange banken, die plaats bieden aan een aantalmanschappen. De cabine en laadbak worden afgedekt met zeil. Dit zeil wordt gespannen over spanten.
De spanten zijn te maken van koper- of ijzerdraad, met verbindingsstukken daartussen gesoldeerd. Het zeil is van een groen stukje linnen of kantoen te maken.
De radiateurbeschermer op de bumper is een ietwat lastig onderdeel. Het beste doet men, op een blokje het rek af te tekenen en daar de stukjes koperdraad op vast te spijkeren, precies op de lijnen. Zo kan men eerst het rek samenstellen, daarna kan men ineens alles vast solderen. Na het solderen de spijkertjes verwijderen.
Verder rest ons de verdere aankleding van de wagen, de schermplaten bij de achterwielen, trekhaak, radiateurgrille, lampen enzovoorts, allemaal onderdelen, die zeer eenvoudig van een stukje blik enzovoorts te maken zijn. De wagen wordt geheel legergroen geschilderd, de banden zwart.

Als men de modelmaten van de tekening aanhoudt, kan men het beste de wieltjes met rubberbandjes gebruiken die in de handel verkrijgbaar zijn. Men neme dan wieltjes van 30 mm middellijn.

De maten op de tekening zijn voor een model van ongeveer schaal 1:30.
 
Klik hier om de tekening in origineelformaat te downloaden.
(Klik op de link met de rechter muisknop en daarna op Doel opslaan als...)